اگر از هر ایرانی و یا گردشگرانی که به شهر بوشهر آمده‌اند سوال کنید که نماد استان بزرگ بوشهر چیست؛ قطعا پاسخ خواهند داد" نخل های برافراشته و حاصلخیز خرما".

دومین نمایشگاه بین المللی خرما با حضور شرکت کنندگان داخلی و خارجی 24 آبان ماه به پایان می‌رسد. اما اینکه چه میزان از مشکلات صادرات و تولید این میوه ارزشمند و الهی حل خواهد شد بستگی به مدیریت داخلی دارد نه تحریم‌ها.

این ماده غذایی مفید از جمله کالاهایی است که قدرت ماندگاری عجیبی توانایی تبدیل به محصولات متنوع دارد که این هم در محصول خرما و هم درخت نخل وجود دارد.

همه ما می‌دانیم که  خرما  از جمله محصولات حیانی  ونماد شهرهای داغ و شرجی و جنوبی ایران به حساب می‌آید که به دلیل حل مشکل بیکاری و صادرات بسیار بالا و ورود ارز به کشور از شرایط بسیار مهم برخوردار است. اما به دلیل ضعف در بسیاری از مراحل  از جمله پالایش و بسته‌بندی، سود بیشتر این محصولا نصیب کشورهایی از جمله عربستان سعودی میشود که در عرضه محصول به خصوص بسته بندی عملکرد تاثیر گذاری داشته است.

حوزه کشاورزی در استان بوشهر بعد از منابع صنعتی و صنایع گازی و پتروشیمی سهم بالایی در رونق اقتصادی استا دارد. هر چند که به گفته مسئولین مربوطه استان نسبت به سال گذشته 34 درصد افزایش صادرات داشته‌ایم اما با وجود پتانسیل بالای بوشهر و نقش جوانان در این عرصه نیازمند تخصص و عملکرد بیشتری در این حوزه هستیم. این در حالی است که با توجه به مفید بودن این مواد غذایی ارزشمند و کالری بالایی که دارد؛ افزایش مصرف زیادی در داخل کشور در قالب شیره خرما، حلوا، لواشک و. هستیم.

اما سوال اینجاست که چرا با وجود ظرفیت بالای استان چه از نظر منابع و چه از نیروی کار هنوز با مشکلات فراوانی در زمینه تولید و بسته بندی و صادر کردن آن وجود دارد؟

قطعا در جواب این سوال می‌توان به عملکرد مدیریت داخلی اشاره کرد. خیلی از کارشناسان معتقدند که تحریمها عامل اصلی رکود در این بازار است. اما بنده معتقدم تا زمانی که نظارت و مدیریت صحیح وجود نداشته باشد شرایط مطلوبی را نمی توانیم خلق کنیم.

حال به برخی از راه حل‌های افزایش بهبود کیفیت و صادرات خرما در استان بوشهر اشاره می‌کنیم که نیازمند کار جهانی و انقلابی دارد.

  1. استفاده از روشها و فناوری‌های نوین : به عنوان مثال میتوان به بهبود سیتم آبرسانی به کیفیت این محصول و رشد آن کمک کرد.
  2. ایجاد شهرک بزرگ خرما و تبدیل آن به پایانه‌های فروش خرما در استان و دیگر شهرهای ایران
  3. تبلیغات گسترده و بازاریابی حرفه ای در سطح بین المللی
  4. حذف موانع ارزی و تجاری در صادرات
  5. عدم اعمال محدودیت‌های  صادرات خرما
  6. حمایت از نخلداران و تولید کننده‌های خرما
  7. الگو گرفتن از  کشورهای موفق در صنعت خرما
  8. افزایش ظرفیتهای سردخانه‌های نگهداری خرما در استان
  9. کنترل دائم کیفیت خرما به وسیله دانش نوین

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها